Heinrich Biber

L'altre dia compartia autobús amb una persona que m'ensenyava amablement el contingut del seu ipod, en el qual, en comptes de la música que calia esperar donades les falses apariències, em vaig trobar un tresor on predominaven obres de Shakespeare en anglès i una gran quantitat de gravacions de música clàssica, entre les quals sobreeixen les interpretades per Jordi Savall i els seus diversos conjunts instrumentals. Un i-pod avec une diférence!

Inspirat per aquell procelós viatge en autobús, em vaig posar a buscar gravacions de música barroca i així, buscant, fiu un bon descobriment: Heinrich Biber (1644-1704), compositor bohemi. El disc revelador és una exquisida gravació de Jordi Savall on s'interpreten dues peces de Biber: la Battalia a 10 i el Requiem a 15.

M'he quedat bocabadat amb Biber, i continue cercant i recercant. Ací tenen una petita mostra del disc de Savall: l'Introitus del Requiem:


L'altra peça, la Battalia, és també destacable. Fer composicions musicals inspirades en batalles era típic en el Renaixement i el Barroc. Recorde algun exemple de Josquin Desprez, o potser m'equivoque. En el segon moviment de la Battalia de Biber hi ha un moment en el que reina el caos i els instruments semblen anar cadascú a la seua. ¿Expressionisme avant la lettre? Potser. Ací tenen la Batalla de Biber, dirigida per Savall:



Harmonies d'un altre món, en el qual les batalles i la guerra tenien formes ja poc usuals. Vivim en un món on les guerres són esdeveniments solapats, esmorteits, quasi silenciosos. No hi camps de batalla ni exèrcits enemics formats l'un enfront de l'altre en el camp que serà dels corbs. Les guerres d'ara, com la de la Jihad, són diferents. L'altre dia Osama Bin Laden (1957-2011), terrorista, va ser executat d'un tret al cap per ordre d'un premi Nobel de la Pau. Deu anys abans, la guerra era en el cel i els carrers de Manhattan ¿Hi ha algun compositor que poguera recrear eixes 'batalles' en forma musical? ¿Com seria eixa música?