Petrushka

No sóc amic d'efemèrides però esta és insuperable. M'ha fet memòria un article aparegut en la revista musical NPR: hui fa 100 anys es va estrenar el ballet Petrushka, amb música del gran Igor Stravinsky (1882-1972*). L'any anterior havia sigut L'Ocell de Foc, després vindria La consagració de la Primavera. Tot això en consonància amb Diaghilev (empresari), Nijinsky (ballarí), Fokine (coreògraf) i altres personatges ja llegendaris reunits al voltant dels Ballets Russes.

Senyors, em lleve el barret! Ací tenen una de les explosions de creativitat més extraordinàries que se'm puguen venir al cap. Petrushka, primera part:



* Em fa goig pensar que quan vaig nàixer, Igor Stravinsky encara era viu. Això em permet un meravellós lligam amb el passat. En la seua caòtica autobiografia, que vaig llegir fa temps, Stravinsky recorda un moment de la seua infància en què va vore en persona al més gran entre els grans: Piotr Ilich Tchaikovski (1840-1893).