![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgJcH9nUId0fAigrMZomYlJBW_-rOFOM30aY4AY5b5N2mSQDuSnYyAfbo0qdzddLBRi5dMpRBIVGRqRhel1s81dg1L1u2fd8nFe5OKcwmHqz4RVw476GXA6b5wZJbWCMDfzQYY7rvgu3Cg/s200/la-bicicleta-verde-wadjda-cartel.jpg)
àrab Haifa Al Mansur parlava de la seua película, Wadjda, traduida a l'espanyol com a La bicicleta verde (2012), tot contestant les preguntes del públic, entre elles les meues. Ja se sap la història: Wadjda és la primera película que s'ha rodat mai a Aràbia Saudí, i en ella es parla de la peculiar societat d'aquell país a través de les aspiracions i els somnis de la protagonista, de nom Wadjda. La película és meritòria, dins de les seues limitaciones, i fa un recorregut ple de sensibilitat per eixe món tan opac i tancat en sí mateix com és el de la societat saudí. Com deia, li vaig fer un parell de preguntes a la directora (persona amabilíssima, amb un perfecte anglés perfeccionat a Sidney, on es va formar com a cineasta), però se'm va quedar en la recàmera alguna més, per exemple aquesta:
"No sé si vosté s'ha plantejat tornar a fer una película al seu país. En qualsevol cas, ¿es pot fer cinema en Aràbia Saudí evitant que les películes es convertisquen en certa manera en testimonis d'una realitat sociocultural o política, la del règim islamista radical que governa aquell país? ¿Hi ha lloc per a alguna història d'amor, alguna comèdia, algun drama tal com els entenem segons els nostres paràmetres occidentals? ¿Hi ha espai per a un cinema que no siga, en certa manera, un documental sobre individus que aspiren a tenir veu pròpia en un règim que els la nega?"
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgwE8aSwyvXwcn_HrhLUtNg0NbzzCK5fzQW4OqmeJXVZ8IQbIN_SNaYzNgWmARYLFjEHNUVYI0BPJ3AME9nQuuGbU5YdaiYRVQwnqxWSu2WIAdlJEYCq8ixKBeieEczRK9bkbYunQWNwgE/s200/els-neons-de-sodoma-9788475028279.jpg)
"¿Es pot escriure novela negra ambientada en València sense que aparega de manera notòria el submón de corrupció política que ens ha fet cèlebres els darrers temps? ¿Existeix una València negra més negra que la que ja existeix? ¿Pot la novela contemporània fugir de la realitat contemporània?"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada